Foumban en het ziekenhuis - Reisverslag uit Foumban, Kameroen van Marloes & Lejan - WaarBenJij.nu Foumban en het ziekenhuis - Reisverslag uit Foumban, Kameroen van Marloes & Lejan - WaarBenJij.nu

Foumban en het ziekenhuis

Door: marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes & Lejan

06 September 2008 | Kameroen, Foumban

Na een ontvanst in Foumbot, een heerlijke maaltijd bij Bernadette (onze contactpersoon in Kameroen) worden we door Roudolph (de taxichauffeur van het ziekenhuis waar wij gaan verblijven) opgehaald.

Alle belangrijke mensen van het ziekenhuispersoneel wachten op ons. Dokter Sado, een erg aardige dokter die erg veel lacht (in een trainingspak van het italiaanse voetbalelftal), dokter Gerard, chef van het personeel, chef van het geld en de vrouw van dokter Sado waren allen aanwezig. Allen erg aardig en blij dat we veilig zijn aangekomen.
Wederom komt er een hele uitgebreide maaltijd op tafel, terwijl we net met veel moeite het eten bij bernadette op kregen. maar het eten ziet er zo goed uit en wijgeren kan uiteraard niet, dus proppen we onze magen nog voller.

vervolgens krijgen we drie appartementen te zien, allemaal erg groot. we besluiten om met zn drieen 1 appartement te delen en dat bevalt tot nu toe echt prima!
De wc doorspoelen gebeurt met een bak water, douchen ook want stromend water hebben we hier niet. Koken doen we wel gewoon op gas en we hebben over het algemeen wel gewoon electriciteit.

Gister hebben we voor het eerst echt kennis gemaakt met het ziekenhuis.
Omdat het rammadan is, is het erg rustig in het ziekenhuis. De moslims willen dan overdag geen medicijnen slikken, helaas duurt De rammadan nog een maand. we hebben 3 consulten gezien en tijdens het visite lopen hebben we nog eens 13 patienten gezien. Vooral vrouwen. Vanochtend was er een bevalling, het leek erop dat het kind op een normale manier ter wereld zou komen, maar al snel bleek dat er een keizersnede moest komen: mijn (marloes) eerste operatie. Binnen now time was de buik open terwijl de verdoving nog maar net in de vrouw gespoten was. De verdoving was zeker nog niet op zijn best, een beetje naar om te zien. Het kind was vrij groot waardoor hij moeilijk uit de baarmoeder kwam, de navelstreng was twee keer om het hoofd van het jongetje gedraaid en het leek erop dat het jongetje niet meer leefde. De vroedvrouw zoog de longen leeg welke vol zaten met meconium. waar in Nederland waarschijnlijk direct zuurstof zou worden toegediend, duurde hier zeker 5 minuten terwijl het kind nog steeds niet echt gehuild had en erg grauw. alles ging snel, Raar om zo een operatie mee te maken.

Het is best lastig hier, de cultuur is zo anders. we willen graag van alles doen en kunnen betekenen, maar dat lukt nog niet echt. vooral vanwege de taalbarriere maar ook omdat het zo rustig is. Maar we beginnen ons al wel thuis te voelen, dat is fijn.

Er zijn zoveel indrukken hier, erg leuk en interessant, maar ook vermoeiend. gister voor het eerst geen electriciteit gehad, best gezellig bij een kaarsje zitten met zn drieen.

Het is spannend wat er allemaal gaat komen en we houden jullie op de hoogte!

• 06 September 2008 - 15:13

Erika:

Bonjour Madamemoiselles!
    Allereerst; fijn dat jullie veilig en wel aangekomen zijn:) Jullie belevenissen tot nu toe klinken erg indrukwekkend allemaal! Een dokter in een trainingspak, nota bene van de Italiaanse voetbalclub, haha;) Zul je in Nederland niet snel tegenkomen! Lijkt me inderdaad lastig (en denk ook frustrerend) dat je graag wilt helpen en ziet dat mensen leed lijden dat niet geleden had hoeven worden.... Hopelijk wordt dat gaande weg beter! Ben heel benieuwd naar wat jullie nog meer mee gaan zien en beleven! Zal de site goed in de gaten houden:) Ik ga nu mn koffertje pakken, morgen naar Malta:D
    Liefsssss

• 06 September 2008 - 16:08

Elza:

Leuk om jullie ervaringen te lezen.En ontroerend hoe hartelijk de mensen voor jullie zijn terwijl ze jullie niet eens kennen.
    We blijven met heel veel belangstelling jullie verhalen op deze site lezen. Erg gijn dat dat zo kan.
    Groeten aan jullie alledrie en een speciale voor Marloes.
    Tot een volgende keer!

• 06 September 2008 - 16:19

Evelien:

heej hallo daar!
    leuk dat je zo via internet contact kan hebben. en leuk dat jullie in écht afrika beland zijn!
    veel plezier nog,
    X

• 06 September 2008 - 18:20

Rick:

Hallo dames!
    gelukkig zijn jullie veilig op jullie bestemming aangekomen en went de nieuwe omgeving al een beetje :) De échte cultuurshock ervaren jullie waarschijnlijk pas wanneer jullie weer landen in Nederland ;) Hopelijk krijgen jullie de kans om veel contact te leggen met lokale patiënten en blijven de nare ervaringen jullie grotendeels bespaard.
    Ik zie er alvast naar uit jullie verdere belevenissen te lezen op jullie site! :)
    Take care en tot over 7 weken..

• 07 September 2008 - 07:04

Sandra Basjes:

wow, dat klinkt heftig en indrukwekkend. goed dat jullie je al een beetje thuis voelen. en wat een reis zeg! ik vind het erg leuk dat ik zo mee kan lezen over hoe het gaat met jullie.
    gr Sandra

• 07 September 2008 - 09:02

Nienke:

Hey Marloes en Lejan!!
    Echt fijn om te kunnen volgen hoe het jullie vergaat in Afrika. Zo te lezen maken jullie genoeg mee, ondanks het feit dat het qua patiënten niet echt storm loopt. Ik kan me voorstellen dat alle verschillen met Nederland erg interessant, maar ook wel lastig zijn! Ik hou jullie site in de gaten ;)
    Liefs!

• 08 September 2008 - 09:00

Christiaan:

Fieuw, gelukkig toch gewoon 'aardgas uit Slochteren' ipv kolen, hè Lejan? ;) Ennehh... comment ça va avec la langue, Marloes?

Goed om te horen dat jullie veilig en wel zijn aangekomen! Nu jullie grootste vrees geen waarheid blijkt te zijn geworden, valt de rest waarschijnlijk ook wel mee. Houd ons op de hoogte!

Liefs,

Christiaan

• 08 September 2008 - 09:07

René&Madelon:

Wat ongelooflijk stoer zeg dat jullie dit doen. Klinkt ook best heftig hoor. Het wordt tijd voor een nieuwe outfit voor de dokter:-)