De curettage - Reisverslag uit Foumban, Kameroen van Marloes & Lejan - WaarBenJij.nu De curettage - Reisverslag uit Foumban, Kameroen van Marloes & Lejan - WaarBenJij.nu

De curettage

Door: Lejan

Blijf op de hoogte en volg Marloes & Lejan

10 September 2008 | Kameroen, Foumban

Nou dan weer even een avontuur uit het ziekenhuis, gisteren zijn voor de tweede keer het bloc operatoire ingeweest. In nederland gaat dat toch echt wel anders, hier hoef je slechts je schoenen bij de deur te verwisselen voor witte sloffen en krijg je een soort jurk aan, waarna je zonder je handen te wassen en zonder mondkapjes, haarnetjes de OK binnen mag lopen. De OK is een ruimte met twee lampen en een tafel en langs de zijden van de ruimte keukenkastjes.

De patiente die we die ochtend al op consult hadden gezien bleek een incomplete miskraam te hebben gehad. De baarmoeder moest dus nog leeg worden gemaakt. In NL gaat dat dmv zuigcurettage of met medicijnen maar hier wordt dat met ijzeren gereedschap gedaan. Toen we de OK binnenkwamen lag de patiente (van onze leeftijd) al naakt op de tafel met haar handen en benen in beugels vastgebonden. Dit vonden we echt naar om te zien, zonder deken of iets toegedekt Vervolgens werd ze dmv in slaap gebracht, waarbij ze volgens ons wel heel ernstig droomde; raar om te zien dat ze nog geluid kon maken zo had ik dat in NL nog nooit gezien.

Vervolgens werd een emmer geplaatst achter de OK tafel en kreeg de patiente een speculum ingebracht, toen is met ijzeren gereedschap de baarmoeder letterlijk leeggeschraapt en was de baarmoeder weer schoon; Hier werd nog een gaas met jodium ingedaan en we hopen dat het nu goed komt met haar..

• 10 September 2008 - 15:51

Evelien:

hé!
    leuk om weer een verhaaltje te lezen, en om te horen hoe jullie dag invulling is!
    maar die verhalen van het ziekenhuis zijn toch wel erg heftig hoor...
    hier is alles goed, ben al geïnstalleerd in mn nieuwe kamer, en dat bevalt goed! de studie is ook erg interessant, dus dat scheelt ook alweer;)
    ik wens jullie natuurlijk nog een hele goede tijd toe! (met minder regen en onweer...)
    Lieve groeten,
    Evelien

• 10 September 2008 - 17:16

Annemarie:

Hoi meiden
    jullie raken al aardig gewend aan het Afrikaanse ritme begrijp ik. Het is best interesant en lang niet altijd leuk, om de dingen in het hospitaal mee te maken. Maar straks waardeer je het des te meer hoe goed we het hier in Nederland hebben, met alles. Ik ben vandaag bij je moeder geweest en die kan voorlopig haar lol op met het maken van de film over Z.Afrika. Mooie plaatjes trouwens. Ik hoop voor dat jullie ook veel van de omgeving kunnen zien, we volgen jullie wel.
    Lieve groetjes Nannemarie

• 10 September 2008 - 20:30

Mirjam:

He Marloes, Wat een ontsettende leuke ervaring dat jullie dit doen joh! Ik ben meteen heel erg dankbaar dat het hier anders gaat! wij hebben vandaag een echo gehad en gezien dat alles goed gaat en precies groeit volgens het gemiddelde. Het lijkt me wel bizar hoor voor jullie om zulke dingen te zien. Hopen dat jullie ook veel moeie dingen meemaken. Veel plezier groetjes Mirjam

• 11 September 2008 - 13:48

NJ:

Jeetje, wat een heftig verhaal van dat meisje zeg! Was het niet shocking om te zien? of begint het 'te wennen'? Kun je ook veel leren of is het zo primitief dat ze juist meer van jullie leren??
    succes meiden, ik denk aan jullie!
    liefs van NJ

• 11 September 2008 - 14:02

René&Madelon:

Dag meiden, begrijp niet dat jullie te veel eten met dit soort verhalen. Mij vergaat de lust in elk geval. Begrijp wel waarom die arts SADO heet! Wat een manieren/gewoonten. Een superervaring als je het mij vraagt. Lees jullie berichten met groot plezien.

• 11 September 2008 - 17:45

Elsa:

Hi!

Boeidend om jullie verhalen te lezen en te beseffen dat het daar wel allemaal heel anders gaat dan hier.
    Ik wens jullie heel veel succes met alles!! En geniet van de mooie dingen!
    Groetjes Elsa

• 12 September 2008 - 07:41

Sandra:

wat ben ik blij dat het in nederland anders gaat!!! hopelijk gaat het nu goed met haar...
    gr Sandra

• 12 September 2008 - 19:45

Anjo:

Sister & marloes !

Ik ben weer terug in NL! Was echt super leuk toscane , lekker 33 graden !

Ik lees jullie verhaaltjes hier even, heftig,;o

Voorzichtig aan daar nog he,

We spreken,

Kuss je zus

• 14 September 2008 - 11:30

Karel:

Dit is dus de praktijk inde derde wereld?Schokkend, niet?Vind 't erg goed, dat je daar tegen kan blijkbaar,al is 't niet de ervaring waar je voor zou kiezen.
    Was Marloes daar ook bij?
    En hoe vond zij 't?

• 14 September 2008 - 15:43

Anneloes:

Hé meid
    Wat een verhalen joh!!! Echt wel heftig om te lezen en voor jou is het ook nog echt realiteit.. trek je 't allemaal nog wel een beetje? Hoe vind je verder de cultuur enzo? Zo te horen hebben jullie het wel erg naar jullie zin en zorgen de mensen goed voor jullie!
    Laatst al een vette knipoog van boven hoorde ik van NJ;) Vet joh!! Dat is 't begin nog maar, haha!
    Ik mis je wel echt ontzettend hier hoor! Het weekend hebben we dorpsfeest gehad, dus flink gefeest. Verder druk met de studie en afspraken in Groningen. Doe je wel voorzichtig?! Pas goed op elkaar en geniet van alles wat je meemaakt!
    Dikke kus vanuit Nederland!